דרי רחוב - תכנית "שתולים" - מאפיינים התנהגותיים בעייתיים של עובדי הרווחה בעיריית תל אביב

אפריל 2010 - בתחקיר "שתולים" על חסרי הבית בישראל, השתול איתן עדי, עו"ד במקצועו, נשלח ל-30 יום ברחוב. הוא נתקל באוכלוסיית הרחוב: הומלסים זונות ונרקומנים הנמצאים במלחמת הישרדות מול הקור היעדר הפרנסה והלינה. עובדות סוציאליות מהיחידה לדרי רחוב של עיריית ת"א האמורות לטפל ולסייע לו, מתעמרות בו, משפילות אותו, מפשיטות את כבודו מעליו ומעבירות אותו מגורם אחד לשני כדי להטביע אותו בסבך הביורוקרטיה על מנת שיתייאש ולא יחזור אליהן.

ניתן להבחין במספר מאפיינים בעייתיים של הטיפול הסוציאלי הכושל של העובדים הסוציאליים בעיריית ת"א, להלן מקצת הכשלים הקשים:

העובדים הסוציאליים נכשלו בטיפול באיתן והיו פוגעים בגופו ונפשו אילו היה נקלע למצוקה אמיתית - בשורה התחתונה העובדים הסוציאליים נכשלו בתפקידם. אנו שומעים את איתן ה"שתול" אומר: "אתם לא הייתם צריכים לתת לי להיות שבועיים ברחוב... אם הייתי אדם נורמטיבי שבאמת מגיע לרחוב, אני חושב שפשוט הייתי קורס נפשית ופיסית"
.
עובדת סוציאלית מחייכתחיוכים להקל על תחושת הבושה והאכזריות- כאשר נודע לעובדים הסוציאליים כי איתן ההומלס הוא "שתול" הם צוחקים ומחייכים, למרות חומרת מעשיהם. אילולא היה מדובר באירוע אמיתי סביר להניח שהיו פוגעים בגופו ונפשו.
החיוכים על פניהם נועדו להקל על תחושת הבושה והאכזריות בהתנהגותם.

.
הונאת הציבור והתקשורת - בתחילה טרם אורלי וילנאי העורכת חשפה עצמה חשבו העו"סים כי מדובר בכתבת סקירה על פעילותם. הם הציגו בפניה תמונה שיקרית כאילו הם מסייעים לדרי הרחוב. אך בפועל העיתונאית וילנאי הבינה כי מדובר בתרמית בענייני נפשות והוכיחה אותם: "אני רוצה להציג לכם את איתן, איתן הוא עורך דין, הוא התחזה להומלס, והוא לא קיבל ממכם שום דבר מהרשימה המקסימה הזאת שהכתבתם לי, הכל מצולם"

.
התנהגותם האטומה, המשפילה, וחסרת התועלת של העובדים הסוציאליים פוגעת באמון הציבור במדינה ומוסדותיה- העובדים הסוציאליים של עיריית ת"א מטרטרים את ה"שתול" ומונעים ממנו לינה בכל מיני תואנות שווא מטופשות כגון צורך בספח של תעודת זהות, או העדר לכמה ימים של עו"ס בשם עמית ולכן יאלץ לישון עוד כמ ימים ברחוב. איתן ה"שתול" אומר: "איך רשות מקומית, או בכלל מדינה מתייחסת לאדם שהוא חסר בית, אני עוד בחור צעיר, אני יכול לעבוד להרוויח כסף, אבל מה קורה עם בן אדם שהוא מבוגר, זקן, שאין לו את היכולת להשיג כסף, מה קורה איתו"

.העובדים הסוציאליים מעלילים
העובדים הסוציאליים מוציאים שם רע, ומלבינים פני מטופליהם ברבים - כאשר מוכיח איתן ההומלס (טרם חשיפתו כ"שתול") את העוס"ים בפני אורלי וילנאי, החלו העובדים הסוציאליים להעליל עליו הבלים ודברי בלע מתוך פיהם, טענותיהם כאחד: "יש מצבים שההתנהגות .. מבחינת התנהגות... יש התנהגות שהבן אדם משתף פעולה מהרגע הראשון.. הייתה בעיה של התנהגות... הוא היה קצת תוקפני להערכתנו... ואני קיבלתי מידע נוסף שאתה מוכר סמים בתחנה המרכזית ..." ועוד הבלים ודברי בלע מפיהם של העוס"ים
.
עובדת סוציאלית מנופפת בניירותעבודה ביורוקרטית מזיקה וחסרת תועלת - איתן ה"שתול" אומר לעו"סים: "אתם לא הייתם צריכים לתת לי להיות שבועיים ברחוב... אם הייתי אדם נורמטיבי שבאמת מגיע לרחוב, אני חושב שפשוט הייתי קורס נפשית ופיסית".
זהו מידע מהמטופל ממקור ראשון, אולם העוס"ית מנפנפת בניירות כביכול לומר שנעשית עבודה והנושא בטיפול.
העובדים הסוציאליים לא הפנימו כי הם נותנים שירות לבני אדם ולא לניירות במשרד.
.
טיפול לקוי למדי, אטימות, חוסר רגישות ושרירות לב - העובדת שטיפלה בשתול דאגה להערים בפניו קשיים ומכשולים מיותרים אשר פגעו בו והנציחו את מצבו העגום כדר רחוב.
בפגישתו הראשונה ביחידה נדרש השתול בתוקף, על ידי העובדת שקיבלה את פניו, להסיר את משקפי השמש שעל פניו במידה וברצונו לקבל עזרה.
כמו כן, מאחר והשתול הגיע ללא ספח תעודת הזהות נמסר לו באופן חד משמעי כי אין באפשרות היחידה לסייע לו עד אשר לא יוציא ספח כנדרש. לא הועילו הסבריו של השתול שאין ביכולתו לממן את עלות הוצאת הספח העומדת על כ-100 שקל והעובדת חזרה והודיעה לו מפורשות שללא ספח לא ניתן לטפל בו. העובדת גם הציעה לשתול לעבוד בשוק על מנת להרוויח את הסכום האמור לצורך הוצאת ספח תעודת הזהות.
בהמשך, לאחר כשלושה שבועות כשהשתול הגיע עם ספח תעודת הזהות החדש שהוציא הוא נדרש לפתוח חשבון בבנק הדואר. העובדת שקיבלה את פניו הודיעה לו, שלא ניתן לטפל בו ללא חשבון וקבעה לו מועד לפגישה עם ''עמית''. השתול ביקש להקדים את מועד הפגישה מאחר שאין לו היכן לגור ובלית ברירת יצטרך לישון ברחוב. העובדת ענתה לו ''אתה רוצה לישון ברחוב? זו זכותך אני לא אמנע ממך''.



קישורים:

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

העו"ס בושה וחרפה !..אבל לפני מספר שבועות דברתי בכיכר דיזינגוף עם העורך דין המתחזה להומלס , והוא אמר בפרוש שלא ישן בשטח ולא היסתובב בשטח ולא היה " הומלס לא אמיתי " כלל וכלל , אלא ירד עם צוות הצילום לגיחות צילומים " בכאילו " דייר רחוב מסכן ... זה שעובדי עירייה הם כאלו תת רמה ושקרנים כולם יודעים זאת ולא צריך תוכנית טלוויזיה שתראה לנו את הקיים בעירייה !..

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים