עמותת מגדל אור לעיוורים - משרד הרווחה טומן ראשו בחול כבת יענה

נובמבר 2010 - משרד הרווחה אחראי ל- 86% (כ- 14 מיליון שקל) מתקציב עמותת "מגדל אור" המטפלת בכ- 3500 עיוורים בארץ. העמותה קרסה עקב ניהול כושל שהוביל לגירעון של 9 מיליון שקלים. מנכ"ל משרד הרווחה נחום איצקוביץ' התנער מאחריות משרד בתואנה שפיקוח המשרד על העמותות, הוא אומר, הוא מקצועי בלבד. ואולם גם בעניינים מקצועיים פיקוח המשרד על עובדיו ועובדי המלכ"רים נכשל. ראינו זאת בדו"ח סלונים נבו על פקידי סעד העובדים ברשלנות בענייני נפשות ללא פיקוח וכן בעמותות הרווחה ובמסגרות רווחה שונות פנימיות: אתגר , בית טף , בני ארזים , גיל עם , השלושה , כפר נחמן , מסילה , מצפה ים , מקי"ם , מוריה , צופיה , רננים , שדה בר , שקמה , 'בית טוביה' בהרדוף , אילנית , מרכזי חירום , משפחות אומנה , ועוד...

הכתבה מגדל אור – מה בדיוק רוצה משרד הרווחה לעשות? , עבודה שחורה , נובמבר 2010

בעוד שמנכ"ל משרד הרווחה מדווח בכנסת על רצונו להלאים (סליחה "לרכוש") את העמותה שסרחה ומגלגל את האחריות לפתחו של משרד האוצר, ההודעה לעיתונות של "כוח לעובדים" מספרת סיפור אחר לגמרי…

מתוך הודעת "כוח לעובדים":

משרד הרווחה פועל להחלפת מורות השיקום בסטודנטים חסרי הכשרה רלוונטית."וועד מורות השיקום" : מדובר בסיכון חיי העיוורים!"

ב-1 בנובמבר קיימו מאות עיוורים ומורות שיקום הפגנה מול משרד הרווחה בירושלים. בתום ההפגנה קיים וועד מורות השיקום לעיוורים, המאוגד ב"כוח לעובדים" מפגש עם שר הרווחה הרצוג. השר הבטיח ליצור דיאלוג משותף בין נציגי המורות, נציגי המשרד ומפרק העמותה ליצירת מתווה שיאפשר את פתרון בעיית המורות השיקומיות, וחזרתן לעבודה . היום נודע למורות, כי בכוונת משרד הרווחה להחליפן בסטודנטים להדרכה שיקומית. הסטודנטים, לא עברו הכשרה מעשית, משום שמורות השיקום, המכשירות את דור העתיד של הוראת השיקום, השביתו את הלימודים במחאה על אי תשלום החובות. "על מנת להדריך עיוורים להתמצא במרחב, על הסטודנטים לעבור שישים שעות של עבודה בעיניים מכוסות ולפתח את כלי הוראה מעשיים." מסבירה ג'קי לנדאו יו"ר וועד מורות השיקום."משרד הרווחה מדבר על דיאלוג איתנו, מבטיח למצוא פתרונות ראויים לעוול שנגרם לנו, אך בה בעת נוהג בחוסר אחריות, ומפקיד את העיוורים בידי סטודנטים חסרי ניסיון. האם יכול השר הרצוג להבטיח כי סטודנטים נטולי הכשרה מעשית, ילמדו עיוור לחצות כראוי כביש? מדובר בסכנת נפשות!". מאבקן של המורות זוכה כאמור לתמיכתם של העיוורים, וארגוני הסיוע לעיוורים. "הניסיון להעסיק עובדים לא מקצועיים במקום המורות הוא פשוט ניסיון נוסף לכופף אותן". מסכם הרצל מוכתר מנהל ה"מרכז לעיוור" ארגון הגג של ארגוני העיוורים בישראל.

חה"כ אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו) הביעה אף היא ביקורת חריפה על המשרד בדיון בוועדת העבודה הרווחה והבריאות שנערך אתמול ביוזמתה:

"לא ייתכן שמשרד הרווחה יתנער מאחריות וינהג כבת יענה הטומנת ראשה בחול בעוד נושא החובות הקיימים כלפי מורי השיקום לא הוסדר כלל. זהו מתפקידנו ומחובתנו לדאוג לשימור מעמד המורים, שבמשך שנים עשו מלאכת קודש… אינני מבינה איך ייתכן שאפילו ביהמ"ש החליט כי משרד הרווחה כשל בתפקידו כאחראי על ניהול תקין של העמותה וכי עליו לשאת חלק בתשלום החובות לעובדים, אך למרות כל זאת פיתרון טרם נראה באופק. במקום לנסות ולסייע לאלו שעשו ועושים את מלאכתם נאמנה ושהופקרו לגורלם, וגרוע מכך, מהווים את הכוח המקצועי הנותן כלים בסיסיים וחיוניים להתמודדות יום יומית של העיוורים במגוון תחומים כגון ניידות, עצמאות בבית וכד'. כבר ב-31 לינואר פניתי לוועדה בבקשה לקיים דיון מהיר בנושא עמותת "מגדל אור", אך נעניתי על ידי משרד הרווחה שהנושא בטיפול בבית המשפט וכי המשרד מעוניין במעט זמן על מנת לראות איך ביכולתו לסייע בנושא. מאז עברו כמעט 11 חודשים ופיתרון – אין! על משרד הרווחה והאוצר להפנים, כי ההדרכה השיקומית המתאפשרת הודות לצוות מורות השיקום הינה בגדר שירות אלמנטארי ואקוטי לאוכלוסיית העיוורים במדינה. ללא עבודתם, ימנע תפקודו של אדם עיוור כעצמאי. כולי תקווה שבהמשך נתבשר כי משרד הרווחה יכיר ויבין בחשיבותם של מורי ההדרכה השיקומית ויסייע להם להשיב את מה שמגיע להם על פי חוק. בנוסף, משרד הרווחה מתכוון להעסיק כוח עבודה חדש נטול כל הכשרה רלבנטית שימלא את מקומם של המורים, תוך סיכון חיי העיוורים."

קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים