המרכז הישראלי לאפוטרופסות - הקרן לטיפול בחסויים מפקיר בשיטתיות מוחלשי החברה

תחקיר: הקרן הממשלתית הממונה על חלשי החברה מפקירה אותם בשיטתיות , מיה איידן , יולי 2013

בדיקת חדשות 10 מגלה כי הגוף שאמור לדאוג למוגבלים נפשית ושכלית, "המרכז הישראלי לאפוטרופסות - הקרן לטיפול בחסויים", מתייחס אליהם לפעמים בזלזול. "אף פעם הם לא באו לבקר אותי", אומר ב', חוסה זה חמש שנים
זאב פרידמן - מנכ"ל המרכז הישראלי לאפוטרופסות - הפקרת קשישים לעושק והזנחה
זאב פרידמן - מנכ"ל המרכז הישראלי לאפוטרופסות

"המרכז הישראלי לאפוטרופסות - הקרן לטיפול בחסויים", הגוף שאחראי על האנשים החלשים ביותר בחברה, אנשים מוגבלים שכלית או נפשית, אמור לדאוג לרווחתם השוטפת, לבקרם באופן קבוע ולספק את צרכיהם היום-יומיים. עם זאת, תחקיר חדשות 10 מגלה כי במקרים רבים, האפוטרופוסים שמונו לחסויים מטעם הקרן אינם ממלאים את הדרישות. הם לא באים לבקר אותם, ובלתי ניתן להשיגם במהלך השבוע.



"אף פעם הם לא באו לבקר אותי", אומר ב', חוסה זה חמש שנים, שטוען גם שלא קיבל את דמי הכיס שהוא זכאי להם במהלך השבועות האחרונים. ר' וב', שני מטופלים של הקרן לטיפול בחסויים, תלויים לחלוטין באפוטרופוסים שלהם, וכל החלטה על הוצאה כספית עוברת דרכם. אך ר' וב' מתקשים להשיג אותם, ויחס הקרן אליהם מחפיר.

הקרן מטפלת בכ-5,000 חסויים, חלקם מתגוררים בקהילה וחלקם במוסדות סגורים. על פי דוח מבקר המדינה מ-2011, שביקר בחריפות את תפקוד הקרן, היא מטפלת בכספים וברכוש של החסויים המוערכים בכ-870 מיליוני שקלים.

אולם, על פי עו״ד יותם טולוב, מארגון בזכות המייצג חלק מהאנשים, לעיתים הם צריכים לעתור לבית המשפט כדי לדעת כמה כסף יש ברשותם. "האדם תלוי לחלוטין בהחלטות של הקרן כדי לשכור דירה, כדי לפרנס את ילדיו", מסביר עו"ד טולוב. "בדרך כלל אין שום שקיפות מול האדם. הוא צריך לבקש ולדרוש באמצעות עורכי דין כדי לבקש מידע על כמה כסף יש לו", טוען עו"ד טולוב.

לארגון בזכות, המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות, מגיעות תלונות רבות על היחס והטיפול של המרכז הישראלי לאפוטרופסות - הקרן לטיפול בחסויים. כך נמסר. "אנו מכירים היטב את התופעה", נמסר מהארגון. תגובת הקרן לטיפול בחסויים: "הקרן בודקת כל הזמן את עצמה, ואת השירות שהיא מעניקה לחסויים. הקרן פועלת על-פי מחויבות סל הטיפול שקבעה המדינה, ומקפידה לבקר את החסויים באופן שוטף וסדיר". מהאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים נמסר כי הטענה לפיה הקרן לטיפול בחסויים מתייחסת אל לקוחותיה בזלזול אינה מוכרת להם.

תחקיר: הקרן הממשלתית הממונה על חלשי החברה מפקירה אותם בשיטתיות , מיה איידן , יולי 2013

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים