כשל מערכתי משרד הרווחה הוביל לרצח שני ילדים

חדשות 2 - האב שרצח את שני ילדיו והתאבד: שוטר לשעבר - 18/09/13 - בן מיטלמן, מתן חצרוני, ברהנו טגניה, פוראת נסאר | חדשות 2

שעות לאחר שהשליך את שני ילדיו אל מותם מהקומה ה-11, מתבררים פרטים חדשים אודות אלי גור - האב הרוצח. לפני מספר שנים פרש מתפקידו כשוטר סיור, ורק לפני שבועיים הוגשה חוות דעת פסיכיאטרית מטעמו, שקבעה כי אינו מהווה סכנה לילדיו.

 
המשטרה התירה לפרסום את שמותיהם של שני הילדים שהושלכו אל מותם מגג בניין בן 11 קומות בתל אביב על ידי אביהם: יהב גור, בן חמש, ועדן גור בת ארבע. שעות לאחר הרצח המזעזע, מתבררים פרטים נוספים אודות הרוצח - אלי גור. גור, שהתגורר בחודשים האחרונים באור יהודה, היה בעברו שוטר סיור ופרש מתפקידו לפני מספר שנים. 

לפני כשבועיים הוגשה חוות דעת פסיכיאטרית לבית המשפט מטעם גור, שקבעה כי אינו מהווה סכנה לילדיו. את חוות הדעת הגיש לאחר שאמם של הילדים, רונית, התלוננה במשטרה כי איים לפגוע בה ובילדים.

סגן מפקד תחנת טייבה, רב פקד ברק מרדכי, שהה עם האם מרגע קבלת התלונה במשטרה בשעות הצהריים ועד לקבלת הבשורה המרה מכל. "מיד הבנו שמדובר באירוע רגיש. הקפצנו מסוק, פרסנו כוחות ומחסומים וביצענו מגוון פעולות טכנולוגיות בניסיון לאתר את האבא", סיפר מרדכי. "הבשורה המצערת הגיעה בשעה ששוחחתי עם האם וניסיתי לדלות פרטים נוספים".

שר הרווחה מאיר כהן - פק"ס ראשית סימונה שטיימנץ - אומרים על הרע טוב ועל הטוב רע
מאיר כהן, סימונה שטיימנץ - מדיניות סוציאלית מתוסבכת


גור פרסם בעבר את קורות החיים שלו ברשת, ומהן עולה כי בשנים האחרונות עסק במספר עבודות שונות, בהן יועץ טכני לציי רכב, מנהל שיווק ומכירות ומנהל רכש ולוגיסטיקה בחברת בנייה. גור, שכתב על עצמו כי שירת "שירות צבאי מלא ביחידה מובחרת במסלול פיקוד", אף תיאר מספר תכונות אישיות בולטות שלו: "יסודיות, מוטיבציה גבוהה יכולת מימוש ויישום החלטות ותהליכים".


אחת הדיירות, שמתגוררת בקומה השביעית, סיפרה בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט כי שמעה צעקות רמות. "אחרי ששמעתי את הסירנות והאמבולנסים, רצתי למטה וראיתי את הגופות". לדבריה, "הילדים נאבקו בו. הם לא נתנו לו לזרוק אותם. זה לא הלך לו קל".

עדת ראייה אחרת שחלפה במקום גוללה גם היא את רגעי האימה. "הם לא רצו לקפוץ מהגג; הייתי למטה על המדרכה ושמעתי את הצרחות שלהם". דיירת נוספת בבניין אמרה, כי האב עבד במקום "ולכן הכיר את דרכי הגישה לשם". היא ציינה, כי למרות שבבניין מוצב שומר - "הוא הצליח להגיע לאן שהגיע. נראה כאילו הוא ממש תכנן מסע רצח עד הפרט האחרון".

"ידעתי שדבר כזה יקרה"

עם היוודע דבר האירוע הטראגי, סיפרו מקורביה של האם כי היא שאלה כשהיא ממררת בבכי: "איך זה קרה? התרעתי, ידעתי שדבר כזה יקרה". פרקליטתה של האם, עורכת הדין אורלי יעקב, מסרה לחדשות 2 באינטרנט: "התרענו בפני כל הגורמים גם היום וגם בעבר. אחרי ההלוויה נבחן את תגובתנו".

גם מעסיקה של האם אמר כי "היא תמיד הודיעה שהוא מאיים עליה. אם זה בהודעות SMS ואם זה בפייסבוק. בכל האמצעים". לדבריו, היא התלוננה מספר פעמים במשטרה. "היא ידעה שזה מה שיקרה והיא התריעה על כך. זה אסון שאי אפשר להסביר במילים".

השליך את ילדיו מהבניין והתאבד

תחילתו של האירוע המזעזע היום (ד') בסמוך לשעה 15:30, אז התקשרה האישה אל תחנת המשטרה וסיפרה כי בן זוגה לקח בכוח את ילדיה ואיים להרוג אותם. אל הבית שבאזור השרון חשו כוחות גדולים וסגרו את האזור תוך שמסוק משטרתי מפטרל במטרה למצוא את האב וילדיו. מקץ 25 דקות התקבלה קריאה בקשר המשטרתי שבישרה על מציאת שלוש גופות בצפון תל אביב.

בקרב החוקרים התעורר החשש שמא מדובר באב וילדיו, והם ביקשו מהצוותים בשטח פרטים מזהים מאחד ההרוגים. לאחר מכן התברר גודל הטרגדיה: האב, בן 52 ושני ילדיו, בני שלוש וחמש, צנחו אל מותם ונמצאו כשהם מוטלים למרגלות הבניין.

מתוך הכתבה אבא איים ותקף, אמא התלוננה ופחדה, הילדים הסתגרו והשתתקו. החיים שהיו במשפחת גור , ynet , 13.09.2013

גורמי הרווחה: לא היו סימנים שיפגע בילדים

במשטרה הסבירו כי לא נהוג להחזיק במעצר חשודים בעבירות כאלו, גם במקרה של הגשת כתב אישום. גורמי הרווחה ששוחחו עם ynet התעקשו כי נעשה הכול כדי למנוע את הרצח הזה. "לא היו סימנים שהגבר יפגע או ירצח את הילדים, למרות תלונות האישה", אמרו. האם אמרה היום למקורביה, לאחר שקיבלה את הבשורה: "הייתה לי הרגשה שהוא ינקום בי".

"ידענו שהמצב יגיע למקום הזה והתרענו בפני כל הגורמים", הצהירה עורכת הדין של האמא, אורלי יעקב. "אם זה במשטרה, עובדים סוציאליים - כולם היו מעודכנים, וחבל שזה נגמר ככה". לדברי עורכת הדין, "האמא התלוננה על אלימות קודמת ועכשיו הבעל ניסה לרצוח אותה וחטף את הילדים". לתחנת המשטרה בטייבה, שם תושאלה האם לאחר שקיבלה את ההודעה על מות ילדיה הגיע גם מנהל העבודה שלה פיליפ סימון. הוא סיפר כי בשבועיים האחרונים שני הילדים היו כל הזמן במקום העבודה עם האם כי חששה לשלומם. 

האם רונית גור
האם רונית גור

גופות השלושה ברחבת הכניסה לבניין בצפון תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
גופות השלושה ברחבת הכניסה לבניין בצפון תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
 
 בני הזוג הגיעו ליישוב שבשרון לפני כארבע שנים מחו"ל ורכשו את הדירה. היא עבדה במחלקת הספורט של מועצת עמק חפר, ואילו אלי עבד עד לפני כחודשיים בחברת קירור ומיזוג. בעברו, לפני כעשור או יותר, שירת כשוטר סיור במרחב דן. משפחתו מאור יהודה, ושם התגורר אחרי שעזב את הבית בחודשים האחרונים. "זו משפחה רגילה, משפחה שקטה ונורמטיבית, לא היה דבר שעשוי היה להצביע על מה שיקרה", סיפרה לימור, שמתגוררת בצמוד לבית המשפחה בבת חפר.

לדבריה, "לפני כמה חודשים אלי עזב את הבית והיא לא סיפרה והתביישתי לשאול. הבנו שמשהו לא בסדר. לא מזמן ראיתי את הילדים ושאלתי אותם איך משתלבים בגנים בפתיחת השנה והם סיפרו שנחמד וטוב להם. מדובר בשני ילדים
מקסימים". עם זאת, שכנים כן נזכרו בפרט שהעיד על התנהגות אלימה. לדבריהם, גור כעס על כך שחונים בצמוד לחומה של ביתו ואף הציב שלט "חניה אסורה" על החומה, אף שמדובר בשטח ציבורי. "בכל פעם שהיו חונים בצמוד לחומה שלו הוא היה משתולל ועושה בלגן שלם", הוסיף בעלה של לימור, שמעון,  שטען כי באחד המקרים גור אף ניקב גלגלי רכב שחנה במקום.
 
חדשות 2 - האב שרצח את שני ילדיו והתאבד: שוטר לשעבר - 18/09/13 - בן מיטלמן, מתן חצרוני, ברהנו טגניה, פוראת נסאר | חדשות 2
 
 
הכתבה אבא איים ותקף, אמא התלוננה ופחדה, הילדים הסתגרו והשתתקו. החיים שהיו במשפחת גור , ynet , 13.09.2013

 
 
קישורים:

שר הרווחה יצחק בוז'י הרצוג בביקור בית - חוסר האמון של האזרח במשרד ה"רווחה" ותחושת הבגידה - אוגוסט 2010 - מפגש טעון במיוחד נערך בין לילך שם טוב, ש-3 ילדיה נרצחו בידי אביהם, ובין שר הרווחה יצחק הרצוג. "למה כשאמא פונה לרשויות אין לה מענה?", התרעמה לילך. השר ניסה להסביר, אבל שום דבר כבר לא ינחם את האם. "חיי נהרסו באחת", העידה בפנים כבויות...

לשכת הרווחה ירושלים כפתה על האמא קשת יום "טיפולים אינטנסיביים" - המשפחה קרסה   - לשכת הרווחה ירושלים כפתה על אם חד הורית קשת יום "טיפולים אינטנסיביים", הכוללים כפיית סם פסיכיאטרי נוגד דיכאון מסוג לוסטרל (זולופט), ולא ילדיה יתלשו ממנה. המשפחה קרסה והילדים נרצחו...

המשפחה: לשכת הרווחה כפר יונה אחראים לרצח הילדים - יולי 2010 - פרשת רצח שלשה ילדים בידי אביהם. גליה סיבוני שניחמה את אחותה, הפנתה אצבע מאשימה לעבר רשויות הרווחה. לדבריה, האם קיבלה מסרים מגורמי הרווחה, שאם לא היא לא תאפשר לאב לראות את ילדיו, ילדיה יילקחו ממנה...

 שר הרווחה מאיר כהן - כתבת תדמית לטיוח פשעי משרדו - ספטמבר 2013 - ברקע פרשת לשכת הרווחה ירושלים שכפתה אמא קשת יום "טיפולים אינטנסיביים" וגרמה לקריסת המשפחה. פורסם בעמוד שלם בעיתון כתבת יחצנות לשר הרווחה מאיר כהן להסיט מהעיקר...

אם משפחה שטופלה אינטנסיבית ע"י לשכת הרווחה ת"א חשודה שהשליכה שני ילדיה מהחלון וקפצה אחריהם - מתוך טירוף בקומה הרביעית , ליאת עזר ויהודה שלזינגר , 29.09.2010 , ישראל היום. לאיש אין מושג למה השליכה אמא מתל אביב את שני ילדיה מהחלון וקפצה אחריהם. סמוך לשעה חמש וחצי בבוקר שמע מארק רוזמן, שכנם של בני המשפחה, צעקות "אמא! אמא!" מכיוון החצר האחורית של הבניין. "התעוררתי מהצעקות של הילד", סיפר רוזמן, "לא הבנתי מה קרה כי השעה היתה מוקדמת למשחקים. קמתי להסתכל וראיתי שמשהו נופל למטה. הלכתי לחדר השני וראיתי על הדשא אישה ושני ילדים שוכבים. הילדה קצת זזה, והאמא והילד לא זזו. ביקשתי מאחד השכנים לקרוא למגן דוד אדום"...

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים