קטינים X - בני ערובה של משרד הרווחה לתוספת תקנים ותקציבים


קטינים X - בני ערובה של משרד הרווחה לתוספת תקנים ותקציבים
משרד הרווחה אינו מהסס להשתמש בנוער מצוקה ושולח אותם למוסדות פסיכיאטריים שלא לצורך או לבתי כלא כגון כלא אופק.

הכתבה שני נערים נוספים נשלחו למעצר בכלא משום שאין להם מקום במעון נעול , הארץ ,  אלי אשכנזי , 16.01.2014

כפי שנחשף בשבוע שעבר ב"הארץ", עשרות קטינים נשלחים למעצר בשל מחסור במעונות מתאימים. השופטת: זו תוצאה עגומה, אך לא היתה ברירה

 שבוע אחרי פרסום המקרה ב"הארץ" שבו הוחזק נער בן 17 בודד בתא בכלא לנוער במשך כחצי שנה, מאחר ולא היה עבורו מקום במעון נעול, שוב נשלחו שני נערים למעצר בכלא לנוער, בניגוד להמלצת שירות המבחן, מאותה סיבה - מחסור במקומות במעונות נעולים. שני המקרים התרחשו בשבוע שעבר, וכעת בתי המשפט לנוער שבהם נידונו המקרים התירו את פרסומם.

במקרה הראשון, דן בית המשפט לנוער בירושלים בעניינו של נער בן 16, תלמיד בחינוך מיוחד המאובחן כבעל צרכים מיוחדים. הוריו של הנער אינם מכירים בו, הוא נפלט ממוסדות חינוך שונים ועבר לגור ברחוב, עד שנעצר בשל עבירות רכוש. על פי תסקיר שירות המבחן, "הוא נפל קורבן לדורשי רעתו ברחוב והידרדר לסמים ולעבירות שונות".

על פי חוות הדעת של שירות המבחן הנער צריך להימצא במוסד סגור, אולם בדיון התברר כי מקום כזה יתפנה עבורו רק בעוד שמונה חודשים, פתרון שהגדיר כ"בדיחה" סנגורו של הנער, עו"ד ארז בר־צבי מהסנגוריה הציבורית. לדבריו, "ברור שאם היה ממשפחה נורמלית בית המשפט היה משחרר אותו לביתו". השופטת שרון לבארי־בבלי כתבה בהחלטתה על מעצרו של הנער: "תוצאת החלטתי היא תוצאה עגומה. המשיב יישאר במעצר עד שיימצא לו מקום במוסד סגור. אני כואבת את כאבו של המשיב ושמחה הייתי לתוצאה אחרת".

גם במקרה השני שאירע בשבוע שעבר נאלץ בית המשפט לנוער בחיפה לשלוח נער בן 15.5 למעצר, לאחר שלא נמצא עבורו מקום במעון נעול. הנער פגע במכוניתה של אמו ואיים עליה לאחר שהתדפק על דלתה, ללא הועיל. האם אינה מכירה בו ואינה רוצה שיגור בביתה. "הנער לא זכה מעולם לחום ולאהבה. הוא משווע לקשר עם אמו", אמרה עורכת דינו לימור יצחק מהסנגוריה הציבורית. לדברי יצחק, "בית מעצר הוא ממש לא הפתרון עבורו. גם מעון נעול איננו המקום האידיאלי, אך באופן זמני גם זה יהיה טוב עבורו".

בית המשפט פנה פעמיים לשירות המבחן כדי למצוא עבור הנער אפשרות של חלופת מעצר, אולם על פי התשובה, רשימת ההמתנה ארוכה ואין עבורו מקום. לדברי השופטת מירב קלמפנר־נבון, "האלמנט השיקומי הינו בעל משקל כבד והיה מקום לשלבו במעון נעול, אך מקום במעון שכזה אין לפי שעה".

עוד ציינה השופטת כי היתה בוחנת בכובד ראש פתרון ביניים עד יימצא מקום במעון נעול, אך גם פתרון כזה לא נמצא, והיא הורתה על מעצרו של הנער עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. "ראוי היה שיימצא פתרון לנער", אמרה יצחק. "הוא חי בתחושת חוסר אונים אחרי שנדחה שוב ושוב על ידי הוריו, וציפה שמוסדות הרווחה ייתנו לו תחושה שמישהו רוצה בטובתו. הוא חייב עזרה וטיפול".

מקרים אלו הם חלק מעשרות מקרים שבהם נשלחים קטינים למעצר במקום למעון נעול. בישראל פועלים כיום שלושה מעונות לבנים, שבהם 92 מקומות, ושלושה מעונות לבנות - שבהם 120 מקומות. 212 מיטות בסך הכל - מול רשימת המתנה של כמעט 400 נערים ונערות. תוצאות מחדל זה מגיעות לפתחם של בתי המשפט וזכו לא אחת לביקורת מפי שופטי בית המשפט העליון ובערכאות נמוכות יותר. המחסור במקומות במעונות נעולים גם נידון כמה פעמים בוועדות הכנסת וספג ביקורת בדו"חות מבקר המדינה.

לפי מדיניות משרד הרווחה, קטינים שמתנהלים נגדם הליכים משפטיים ישהו בחלופת מעצר, כגון מעצר בית או מעונות שיקומיים. עם זאת, במקרה שפתרון כזה אינו אפשרי - לדוגמה אצל קטין בעל נטייה לברוח - עולה הפתרון של מעון נעול.

המעונות הם מסגרת שמפעילה רשות חסות הנוער במשרד הרווחה, ונשלחים אליהם בני נוער במצבי סיכון ומצוקה, ובכלל זה נוער עברייני. הם מוגדרים כמסגרת חינוכית־טיפולית, ולא כמסגרת ענישה, ונערים נשלחים אליהם בצו בית משפט. אלא שמספר המיטות, כאמור, קטן בהרבה ממספר הקטינים הממתינים. ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "מיד עם כניסתו לתפקיד החליט שר הרווחה, מאיר כהן, להעמיד את הרחבת המענה בתנאי נעילה בסדר עדיפות עליון, ואף הגיע להסכמות בעניין עם משרד האוצר. משרדנו נערך בתוכנית תלת-שנתית לתוספת של 440 מקומות בתוך שלוש שנים. אנו מקווים כי בכך יינתן מענה לבני הנוער הממתינים. יש לציין כי חסות הנוער של משרד הרווחה מפעילה גם שלוש חלופות מעצר, שאליהן מופנים בני נוער שאינם יכולים לשהות בחלופה בקרב משפחתם או קהילתם".

קישורים:

זהירות פקידי סעד - תחקיר 'ישראל היום' על פשעי משרד הרווחה נגד הורים וילדים - דצמבר 2013 - זהירות פקידי סעד - תחקיר 'ישראל היום' על פשעי משרד הרווחה , נעמה לנסקי ומיכל יעקב  יצחקי , דצמבר 2013 - יותר מעשרת אלפים ילדים בישראל מוצאים מבתיהם ומנותקים מהוריהם בכל שנה על ידי פקידי סעד • בתי המשפט למשפחה ובתי המשפט לנוער, הקורסים מעומס התיקים, נוטים להסתמך על חוות דעתם ללא עוררין • כתוצאה מכך נקרעים ילדים רבים מהוריהם, לעיתים שלא לצורך - וההורים חשים חסרי אונים מול המערכת • השופטת בדימוס חנה בן עמי: "תפקידם של פקידי הסעד הוא לאסוף את הנתונים ולבדוק את העובדות לאשורן, כדי שבית המשפט יקבל תמונה אמיתית ויוכל להגיע להכרעה נכונה. נתקלתי בלא מעט מקרים שלא כך היה...

 השופט נפתלי שילה ופקידת סעד ראשית סימונה שטיינמץ - דרכי רמיה לטיוח פשעי משרד הרוחה וסחר בילדים - ספטמבר 2013 - מדובר באמא ל' חד הורית שילדיה נלקחו ממנה למרכז חירום מינואר 2009 למשך כחצי שנה מאחר ופקידת הסעד אתי דור דובריבינסקי היתה סבורה כי האמא מתעללת בילדים. לסברותיה של פקידת הסעד לא היו שום אחיזה במישור הפלילי ראייתי וכל התיקים שנפתחו במשטרה נסגרו מהעדר אשמה. האמא אינה רואה את בנה הבכור בן ה- 11 מזה כ- 5 שנים, ואת בנה בן ה-9 רואה כשעה בשבוע במרכז קשר מזה כשלש שנים...

מאמר - דוח מבקר המדינה: רשות חסות הנוער - עם הפנים לפנימייה מאי 2009

רשות חסות הנוער לא הפיקה לקחים מדוח מבקר המדינה: בן ה-13 שנכלא כי אין מקום במעון יישלח להוסטל

"חומות של ייאוש" , מרב בטיטו , 7 ימים , ידיעות אחרונות - אוגוסט 2009 - במעון הסגור גילעם אמורים לשקם נערים בסיכון. במקום זה, טוענים חוסים ומדריכים, שלחו אותם ל"הפרדות" למשך ימים, בהם נאלצו לישון על ספסל, ונמנעה מהם האפשרות ללמוד ...


משרד הרווחה - ועד העובדים - ההנהלה - והשיקולים הזרים על גבם של החסויים והאזרחים- מעון "גיל עם" - כשלים חמורים והיעדר יד מכוונת בניהול משרד הרווחה. מטרת הוועדה היתה לבחון אי סדרים ברשות חסות הנוער שבמשרד, אולם הדו"ח שהגישה מעלה תמונה עגומה על דרך התנהלות המשרד. בין היתר מתוארת שורת מחדלים ברשות, לרבות עבירות על החוק, וכן מחנאות ומעורבות יתר של ועד העובדים. הדו"ח מתאר שורת מחדלים ברשות, לרבות עבירות על החוק וסיכון שלומם של חוסים בעשרות המעונות של הרשות, המטפלת בבני נוער שנפלטו מבתי ספר ו/או הסתבכו בפלילים. הוועדה תולה חלק נכבד מהאשם בהנהלת המשרד ...

מבקר המדינה - דוח ביקורת 2008 - משרד הרווחה - רשות חסות הנוער - בביקורת נמצאו ליקויים מהותיים בתחומי פעילות מרכזיים של הרשות, ובהם: מאות בני נוער המתינו חודשים ארוכים להשמה במעונות הרשות, אף שהיה בכך כדי לסכן אותם ואת סביבתם; מחסור קשה במדריכים חינוכיים ובעובדים סוציאליים פגע בטיפול בחוסים ובהשגחה עליהם עד כדי סיכונם; ההכשרה המקצועית שניתנה לחוסים לא היה בה כדי למלא כראוי את צורכיהם; חלו ליקויים במערך הפיקוח המחוזי והארצי על המעונות; לא בוצע מעקב אחר רוב בוגרי המעונות, שלא כנדרש בחוק הנוער; חל משבר עמוק ביחסי העבודה בקרב בכירים ברשות, והוא נמשך שנים ופגע בניהול המעונות ובפיקוח עליהם. ליקויים אלה פגעו ביעילות פעילותה של הרשות ובשירותים שהיא נתנה לאוכלוסיית בני הנוער הנזקקים להם, עד כדי פגיעה ממשית בהשגת יעדיה.

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים