משרד הרווחה מפקיר את ניצולי השואה - 50 אלף חיים מתחת לקו העוני

50 אלף ניצולי שואה חיים מתחת לקו העוני , הארץ , ירדן סקופ , 23.04.2014

לפי נתוני דו"ח הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל אפריל 2014  המתפרסמים לקראת יום השואה, אחד מכל חמישה ניצולי שואה נאלץ לוותר על מזון או תרופות בשנתיים האחרונות עקב מצוקה כלכלית
 
הקרן לרווחת ניצולי השואה הציגה היום (רביעי) את מקבץ הנתונים השנתי שלה, לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיחול ביום שני הקרוב. לפי נתוני הקרן, בישראל חיים כיום 193 אלף ניצולי שואה, כשני שליש מתוכם הן נשים וכ-50 אלף מהם חיים מתחת לקו העוני. הגיל הממוצע של ניצולי השואה בישראל הוא 85.

מהנתונים עולה עוד כי 13 אלף ניצולים מתים מדי שנה - יותר מאלף מדי חודש. כמו כן, 36% מניצולי השואה חיים לבד ונאלצים להסתדר בגפם. הקרן טיפלה בשנה החולפת בכ-212 אלף פניות של ניצולים. 86% מניצולי השואה הפונים לקרן לסיוע כלכלי נאלצים להתקיים מהכנסה של פחות מ-5,000 שקל בחודש, 66% נאלצים להתקיים מהכנסה של עד 3,000 שקל בחודש בלבד.

הקרן ערכה בתחילת אפריל סקר על מצב ניצולי השואה, ממנו עולים הנתונים הבאים: מחצית מהם חשים בדידות, אחד מכל חמישה ניצולי שואה נאלץ לוותר על מזון או תרופות במהלך השנתיים האחרונות עקב מצוקה כלכלית ו–60% מוטרדים ממצבם הכללי בעתיד. 43% אף העידו כי הם חוששים שהשואה יכולה לחזור. כמו כן, 55% מהניצולים דיווחו כי הם אינם מרוצים מהאופן שבו מטפלת בהם הממשלה. 61% מעידים כי הם לא חשים שיפור או שינוי בייחס הממשלה לניצולים בשנה האחרונה.

חלק מהסקר נערך בקרב הציבור הרחב וממנו עולה כי כמחצית מהציבור סבור שניצולי שואה חיים בעוני. רק 10% ציינו שמצבם של רוב ניצולי השואה טוב או סביר. פחות מ- 10% ציינו שהמדינה ומשרדי הממשלה מטפלים בניצולי השואה. 84% ציינו כי הטיפול בניצולים אינו טוב. 56% ציינו כי לא חל שינוי בשנה האחרונה בייחס המדינה לניצולים. 40% חוששים כי השואה יכולה לחזור, בדומה לנתונים בקרב הניצולים.


יו"ר הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל, אבי דיכטר, אמר במסיבת העיתונאים כי הקרן על סף סיום תוכנית חומש להתאמת המענים והמשאבים הנדרשים לשנים הקרובות לניצולים. "כוונת משרד האוצר להקצות מיליארד שקלים לניצולים היא סנונית ראשונה שאנו מקווים שתבשר על בוא האביב", אמר דיכטר, "אנו מלאי תקווה שהכסף יעבור לניצולים במהירות וביעילות האפשרית. איננו רוצים ניצולים שימותו בכבוד, אלא ניצולים שיחיו בכבוד בשנים האחרונות לחייהם. המשימה של הקרן, של הממשלה ושל החברה הישראלית היא משימה לאומית מהמדרגה הראשונה וחלה עלינו החובה לדאוג לרווחת הניצולים עד יומם האחרון". מנכ"ל הקרן לרווחה לנפגעי השואה, רוני קלינסקי, אמר כי "הגידול בצרכי הניצולים יימשך עד שנת 2015, וזו תקופת זמן קריטית בה הקרן צופה גידול בפניות. חלון ההזדמנויות של חמש השנים הקרובות הולך ונסגר, וכעת, עלינו לרתום את כלל הנוגעים בדבר לכדי פעולות ממשיות למען חיים בכבוד של ניצולי השואה בישראל".

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים