לשכת הרווחה קרית מלאכי מפקירה ילדות לתעשיית הזנות

"העירייה ידעה על ניצול קטינים לזנות ולא דיווחה"  , אלי ג'אן , 04.01.15 , mynet

מבקר המדינה במתקפה על עיריית קרית מלאכי. בדו"ח שעוסק בתופעת הזנות בקרב קטינים, מוצגים מחדלי העירייה בטיפול בנוער שמנוצל מינית למטרות רווח כלכלי. העירייה: הדיווח משתנה כל כמה חודשים

דו"ח מבקר המדינה שפורסם ביום שני האחרון מאשים את עיריית קרית מלאכי בהתעלמות מקטינים בעיר העוסקים בזנות. המבקר יוסף שפירא מצא כי באגף לשירותים חברתיים של העירייה ידעו על מקרים של ניצול קטינים לזנות, ולמרות זאת לא דיווחו עליהם בדיווח השנתי לשירות למתבגרים במשרד הרווחה. לדבריו, העירייה אף לא נקטה פעולות יזומות לאיתור מקרים אלו בקרב האוכלוסייה המצויה בסיכון.

"במחקרים נמצא כי הגיל הממוצע של הכניסה למעגל הזנות הוא 13-14, אך מוכרים גם מקרים שבהם ילדים בני 11-12 נוצלו לזנות", פותח שפירא את הדו"ח הכללי העוסק בזנות בקרב ילדים. לפי הערכות של בעלי מקצוע בתחום, כרבע מהקטינים המנוצלים לזנות הם בנים.

מומחים שבדקו את הנושא מטעם משרד המבקר, קבעו כי לתופעת הזנות יש קשר ישיר להתעללות מינית, להזנחה, לבעיות בבית הספר, למעמד חברתי־כלכלי נמוך ולחברות בקבוצות עברייניות. "עבור ילדים ובני נוער שחוו התעללות, הזנות היא אמצעי הישרדות", הסביר המבקר.

נוסף על זנות על רקע של מצוקה קשה, יש עדויות לתופעה חדשה - זנות מזדמנת, הקיימת לדברי המבקר גם בקרב מתבגרים ומתבגרות ממשפחות נורמטיביות, שתפקודם בחיי היום-יום עדיין אינו מעיד על מצוקה כלשהיא. "קטינים אלו מנוצלים מינית תמורת כסף לקניית מותגים ומוצרי צריכה אחרים, או כדי לרכוש לעצמם מעמד חברתי", כלשון הדו"ח. יצוין כי מקרים דומים לאלו נחשפו על ידינו בקרית גת, שם פעלה רשת זנות בקרב תלמידות תיכון, אולם גם לאחר חשיפת המקרה לא נרשם טיפול מטעם מוסדות הרווחה והעירייה בבנות.


לשכת רווחה קרית מלאכי -בעיה בדיווח על קטינות שהידרדרו לזנות - אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

צוותיו של שפירא בדקו מינואר עד מרץ 2014 את טיפול העיריות בדימונה, צפת, קרית ים, קרית מלאכי והמועצה האזורית חבל מודיעין, בתופעת ניצול קטינים לזנות. הביקורת התמקדה בין היתר בכלים לאיתור קטינים המנוצלים לזנות, היקף התופעה, ריכוז מידע רלוונטי ופעולות האיתור שנוקטים במשרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד החינוך והרשויות המקומיות.

מבין הרשויות המקומיות שנבדקו, נמצא כי עיריית קרית מלאכי אינה נוקטות פעולות יזומות לאיתור קטינים המנוצלים לזנות בתחומה. על פי הדו"ח, אנשי המקצוע בקריה אינם פועלים בשעות הערב והלילה במקומות שבני נוער מתגודדים בהם על מנת לאתר קטינים המנוצלים לזנות שאינם פונים אליהם מיוזמתם כדי לקבל סיוע.

בנוסף, כותב המבקר כי במחלקת הרווחה של קרית מלאכי ידעו על מקרים ודאיים של ניצול קטינים לזנות בתחומם או על מקרים לחשש של ניצול קטינים לזנות, אך לא דיווחו עליהם למשרד הרווחה.

בתגובה מסרה העירייה למשרד מבקר המדינה, כי היא מטפלת ב־15 נערות שאותרו כמנוצלות לזנות. "מנתוני השירות למתבגרים, המבוססים על דיווח העירייה, עולה כי העירייה דיווחה על הימצאותן של שש נערות במעגל הזנות בלבד", הקשה המבקר בדו"ח והביא את תגובת העירייה גם לשאלה זו: "הדיווח על קטינים שנוצלו לזנות משתנה כל כמה חודשים מכיוון שהעירייה פועלת עם צוותי הטיפול לסייע לאותן נערות ונערים", ענו במחלקת הרווחה למבקר, "וכשנערה מועברת מביתה היא במקביל יוצאת גם ממעגל הזנות".

המבקר הבהיר כי בתום כל שנה העירייה נדרשת להגיש לשירות למתבגרים מידע על כלל המטופלים באותה שנה, ולכן עליה לדווח על כל הקטינים שנוצלו לזנות וטופלו בתחומה במהלך אותה שנה.

העירייה מסרה בתגובה: "ישנם שני מדריכי חן ברחוב, הפועלים בשעות לילה. לעצם ההערה של מבקר המדינה, הדבר טעון בדיקה יסודית ולימוד הדו"ח בכל הקשור לקרית מלאכי בצורה מעמיקה ויסודית".

לשכת הרווחה קרית מלאכי מפקירה ילדות לתעשיית הזנות
לשכת הרווחה קרית מלאכי מפקירה ילדות לתעשיית הזנות

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים