משרד הרווחה יוצא למאבק בכתות בעוד המגפות העיקריות ברשויות הרווחה

יוני 2010 - בעקבות פרשת "כת איתקה" הכריז שר הרווחה, יצחק בוז'י הרצוג, על מהלך בין-משרדי למיגור התופעה. לדבריו, בישראל פועלות כ-60 כתות מסוכנות.
"יש לגבש בדחיפות מאפיינים וקודים התנהגותיים של מנהיגי הכתות הנוטלים את זהותם של מטופליהם-מאמיניהם ומשתלטים על חייהם, ובמקביל לאתר את הפרופיל של האנשים החלשים שמחפשים להיתלות בגורואים ומאחזי עיניים", אמר הרצוג

שר הרווחה יצחק בוז'י הרצוג מטיל את האחריות על הכתות אולם מנהיג הכת לכאורה שי אברהמוב טיפל במשפחות שהופנו אליו על ידי עובדים סוציאלים ברשויות המקומיות במקום מגוריהם. יתר על כן המשפחות חויבו בצווי בתי משפט לענייני משפחה ונוער ע"פ המלצת פקידי הסעד לשלם לאברהמוב (כ- 700 שקל) הוצאות הפגישה. פקידי הסעד מתנערים מכל אחריות בכל הזדמנות, בפועל המשפחות נתונות לחסדי המטפל שמונה בצו בית משפט.
יצחק בוז'י הרצוג אוחז אפוא את עיני הציבור, בעוד הבעיה המרכזית היא פיקוח על סומכים שמונו בצווי בית משפט בהמלצות פקידי הסעד, בוז'י מפנה את עיני הציבור לעבר הכתות.

עובדה חשובה נוספת היא שהחשדות המיוחסות לכת האיתקה הנן כעין וכאפס לדרכי טיפול רשויות הרווחה במטופליהן, או במילים אחרות מדיניות משרד הרווחה גרועה ומסוכנת מזאת שיוחסה לאיתקה. ולכך דוגמאות לרוב ממעונות הרווחה השונים ומהרשויות המקומיות: כליאת נערות ב"חדר הבטוח" במעון מסילה, התעללות בנערים במעון גילעם, נערים חוסים בורחים מרשויות הרווחה ומדרדרים לתעשיית המין ועוד.

התועלת של פנימיות אלו למי שבאמת צריך היא מזערית. בפרשת הכליאה של ילד בן 8 במוסד פסיכיאטרי למשך שנה שלא לצורך כתב שופט הנוער צבי שרצקי "מדובר בשערורייה שאין כמוה. הקטין מאושפז במרכז לבריאות הנפש ללא צורך רפואי ובניגוד להוראות הדין‭...‬ מבחינת הדין אין ספק שלא הייתי מאריך את הצו לא היום ולא בפעמים קודמות. אולם כפי שצוין בפרוטוקול מדובר בילד שאין לו מושיע בעולם. בכל יום שבו הוא שוהה בבית-החולים שלא לצורך נגרם לו עוול בל ישוער".
משרד הרווחה מציג באתר הבית שלו כי ישנם אינספור מסגרות השמה חוץ בית בשמות יפים ומבטיחים: פנימיות טיפוליות, פוסט אישפוזיות, שיקומיות, חינוכיות, חסות הנוער: "מגן", "קידום", הוסטלים, אומנה ועוד.
אולם אף אחד מהם אינו מסוגל לסייע לילד בן 8 הכלוא במוסד פסיכיאטרי, עם עוד עשרות כמוהו.

מן הראוי כי שר הרווחה יטפל בתחלואי רשויות הרווחה ויפה שעה אחת קודם.

קישורים:

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים