ביטוח לאומי לחולה: קח משככי כאבים לפני הוועדה


הכתבה ביטוח לאומי לחולה: קח משככי כאבים לפני הוועדה , כרמית ראובן , מאי 2012

עיאהב רביע סובל מכאבי גב קשים. כשפנה לביטוח הלאומי וערער על אחוזי הנכות שנקבעו לו הגיעה הדרישה: קח משככי כאבים לפני הדיון. התוצאה: הוועדה קבעה שמצבו לא השתנה. "משככי הכאבים גורמים לעיוות באבחנה", אומר רופא המתמחה בתחום

"נא לקחת משככי כאבים לפני הוועדה". את הדרישה הזו קיבל איהאב רביע כשזומן לוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי לקביעת אחוזי הנכות שלו. רביע, הסובל מכאבי גב קשים בעקבות תאונת עבודה, אכן נטל את הכדורים לפני ההגעה לוועדה. התוצאה: הרופאים קבעו כי אין החמרה במצבו - וסירבו להגדיל את אחוזי הנכות שלו.

אם לא תיקח משככי כאבים - לא תיבדק

באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי ישנו סרטון הדרכה: כיצד להתכונן לוועדות הרפואיות. הסרטון מסתיים במסר ברור: "למוסד לביטוח לאומי יש עניין בדבר אחד בלבד – שהמבוטח יקבל את מה שמגיע לו. לא יותר, ובטח שלא פחות".

אבל המקרה של רביע מצביע כי אולי זו לא תמיד המטרה שעומדת לנגד עיניהם ל הרופאים בוועדה הרפואית. "שילמתי לביטוח לאומי כל החיים שלי ועכשיו, כשאני צריך אותם, הם פשוט מתעללים בי", הוא אומר ל-ynet. "אני כבר מיואש וחושב לפנות לבני משפחה וחברים לבקש נדבות".

הזימון לוועדה "נא לקחת משככי כאבים"
הזימון לוועדה רפואית ביטוח לאומי 'נא לקחת משככי כאבים'
הזימון לוועדה "נא לקחת משככי כאבים"

רביע נפגע בגבו בתאונת עבודה ונקבעו לו אחוזי נכות. לטענתו, כפי שקורה בחלק מפגיעות הגב, מצבו החמיר והתנועה שלו הוגבלה. רופא תעסוקתי שבדק אותו קבע כי חלה החמרה ניכרת במצבו.

רביע פנה לוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי על מנת שיקבעו לו אחוזי נכות חדשים. לדבריו ניסו לבדוק אותו אך הכאבים שחש היו חזקים מדי והוא לא הצליח לעשות את הפעולות שהרופא ביקש. למרות זאת קבעה הוועדה שאין כל החמרה במצבו - והוא נשלח לביתו מבלי שנעשה שינוי באחוזי הנכות שלו.

איהאב לא ויתר והחליט לערער על ההחלטה. אך הפעם הוא התבקש להגיע לאחר נטילת משככי כאבים. כדי שלא ישכח אף צויין הדבר בזימון שנשלח אליו. "נאמר לו בפירוש, ממש בנוכחותי, שאם הוא לא ייקח משככי כאבים - לא יבדקו אותו", מספרת עו"ד אושרה קידר ממשרד עו"ד דוד פייל, שליוותה את רביע בוועדה. "גם עם משככי הכאבים הוא עדיין התקשה, אבל בייסורים קשים הצליח לעשות את הפעולות - וכך גם הערעור נדחה".

"הרופאה לחצה עליי חזק והכאיבה לי", מתאר רביע את שקרה בוועדה. "אמרתי לה שכואב לי, שאני לא יכול, אז היא הזיזה אותי בכוח והכריחה אותי לעשות את הפעולות. היא שאלה אותי אם לקחתי משככי כאבים, כמו שאמרו לי. אמרתי שכן והיא שאלה איזה משככי כאבים לקחתי. הראיתי לה את המרשם של משככי הכאבים של רופא המשפחה. משככי הכאבים הם חלק מהשיגרה שלי, מהתרופות הקבועות, בלעדיהן אני לא יכול לזוז".

משככי כאבים גורמים לעיוות האבחנה

לדברי ד"ר אודי פרישמן, מומחה לביטוחים רפואיים ומרצה למנהל מערכות בריאות באוניבסיטת תל אביב, לעובדה שרביע לקח משככי כאבים במהלך הבדיקה בוועדה הרפואית יש השפעה מכרעת על החלטת הוועדה. "מידת הכאב היא אחד הפרמטרים שרופא לוקח בחשבון כשהוא בודק חולה", הוא מסביר. "אם אנחנו אומרים למטופל לקחת משככי כאבים לפני שהוא מגיע לרופא בוועדה, אנחנו גורמים לעיוות האבחנה ומקשים על הרופא לקבל מידע אובייקטיבי על מצבו. אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק".

בימים אלה אוסף עו"ד דוד פייל תיעוד של מקרים נוספים, בהם פנו מוסדות הביטוח הלאומי אל הנבדקים וביקשו מהם להופיע לדיון תחת משככי כאבים. לדבריו "אם יתברר כי לא מדובר באירוע חד פעמי אלא בתופעה, ניתן יהיה לגבש תביעה מרוכזת נגד המוסד לביטוח לאומי, על הנהגה, לכאורה, של מדיניות מכשילה שמטרתה, כביכול, לשפר זמנית את תפקודם של הנבדקים, במטרה לפגוע בתגמולים המגיעים להם ולחסוך כספים, תוך חתירה תחת המטרות היסודיות שלשמן הוקם המוסד לביטוח לאומי מלכתחילה".

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "אכן, הרופאים בוועדה הרפואית בה נבדק המבוטח ביקשו ממנו להגיע לוועדה נוספת. הבקשה להגיע לוועדה לא בזמן של כאבים או לחלופין לאחר נטילת משכך כאבים נעשתה על מנת שהבדיקה תהיה אפקטיבית וכדי שיוכלו לקבוע את אחוזי הנכות המגיעים לאיש. יחד עם זאת, ייתכן ולא היה צורך לכתוב זאת במכתב ההזמנה באופן שזה נכתב".

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים