השופט חיים ארמון: ביטוח לאומי נהג ביולדת בחוסר תום לב קיצוני ובניגוד מוחלט לחוק

ב"ל 26466-01-13  - אם שביקשה דמי לידה נדחתה שוב ושוב בנימוקים שונים מבלי לדון במקרה לגופו. בית דין קבע שהתנהלות הביטוח הלאומי חמורה וחורגת מהדין - מערכת PsakDin - אפריל 2014

אם שביקשה דמי לידה מביטוח לאומי נדחתה שוב שוב בסדרת נימוקים שונים מבלי שטענותיה נבדקו ומבלי שנמסרה לה החלטה לגופו של עניין. כשבית הדין לעבודה נדרש להתערב הוא קבע שביטוח לאומי נהג בה בחוסר תום לב קיצוני ובניגוד מוחלט לחוק.

ביולי 2009 ילדה האישה את בתה בבית החולים הצרפתי בנצרת וכמה ימים לאחר מכן היא פנתה לביטוח הלאומי והודיעה על כך. ביטוח לאומי, שהתייחס להודעתה כתביעת דמי לידה, הודיע על דחיית הדרישה בטענה שבפברואר 2009 היא יצאה לדרך עצמאית, ולא צברה תקופה מספקת כשכירה טרם הלידה.

האישה טענה שהיא כלל אינה עצמאית ומרגע זה החלה מסכת מסורבלת של תכתובות בינה לבין הביטוח הלאומי. לאחר כשנה של בירוקרטיה הודיע הביטוח הלאומי לאישה על דחיית תביעתה בטענת שיהוי.


בעקבות זאת פנתה האם לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת באמצעות עו"ד ג'ריס רואשדה, בבקשה שיורה למוסד לדון בתביעתה לגופו של עניין תוך האזנה לטענותיה ושקילת מכלול השיקולים הרלוונטיים.

התנהלות חמורה

השופט חיים ארמון לא חסך ביקורת מהביטוח הלאומי, וציין שקשה שלא להבחין בכך שנהג עם התובעת בחוסר תום לב. לדבריו, לא הייתה שום סיבה הגיונית לכך שלא התקבלה החלטה לגופו של עניין עוד במסגרת התביעה הראשונה שהוגשה ב-2009. אלא שבאף אחת מהתביעות שהגישה לא הפעיל ביטוח לאומי כל שיקול דעת.

יתרה מזו, קבע השופט, ביטוח לאומי נהג בחוסר תום לב קיצוני כאשר באחד המקרים הודיע לה שהיא רשאית להגיש תביעה מתוקנת, בידיעה שיוכל לדחותה מייד בשל שיהוי. התנהלות זו, קבע השופט, חורגת מהדין ואינה משקפת את הקבוע בחוק.

לנוכח התנהלותו החמורה של הביטוח הלאומי קיבל השופט את התביעה וחייב את המוסד לדון לגופה בסוגיית הזכאות של התובעת לדמי לידה. ביטוח לאומי חויב בשכר טרחת עו"ד בסך 2,360 שקל.

לדברי עו"ד בצלאל לוי, העוסק בדיני עבודה, פסק הדין התקבל לאחר שתביעות דומות הסתיימו בקול ענות חלושה. פסק דין זה מוכיח כי העניין חלחל לתודעתו של בית הדין לעבודה, ויש לקוות שהוועדות הרפואיות והמוסד לביטוח לאומי יהיו קשובים יותר מעתה והלאה למצבן של נשים בהריון, ונתונים פחות לאימת הדין.

קישורים:
 
ביטוח לאומי - שיטת מצליח להתנערות מחובת תשלום גמלת שמירת הריון  - ביטוח לאומי - מכים בבטן הרכה - ידיכות אחרונות - פברואר 2014 - אלפי נשים מוצאות את עצמן בבור כלכלי דווקא לפני הלידה. הרופאים מורים להן לצאת לשמירת הריון, אבל בביטוח לאומי מסרבים לפצות אותן על כך שהפסיקו לעבוד. עכשיו נחשף שחצי מהנשים שמערערות על כך בבית דין לעבודה מנצחות. שיטת מצליח?...

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים