לשכת הרווחה בית שמש - זיהומים והזנחה במוסד הסיעודי בית האלה מאגודת אשל ג'וינט

 מאי 2016 - מתחת לאף של לשכת הרווחה בית שמש שוכבים קשישים מוזנחים ומופקרים בזוהמה במוסד סיעודי בית האלה מקבוצת אשל הג'וינט, ופקידי הרווחה בית שמש אינם פוצים.
זוהמה, זיהומים והזנחה במוסד הסיעודי, איציק וולף , news1, מאי 2016

לקריאת דוח משרד הבריאות על מוסד בית האלה הקלק כאן

זוהמה, זיהומים והזנחה במוסד הסיעודי בית האלה מאגודת אשל ג'וינט
קרוב ללב? [מתוך אתר המוסד הסיעודי]

הפתרון: הכלמה ממוסדת


במהלך הכנת הכתבה על בית האלה נחשפנו לראשונה לנוהל שהונהג במשרד הבריאות לפרסם באופן קבוע באתר האינטרנט של המשרד את דוחות ביקורות הפתע שנערכות במוסדות סיעודיים. מדובר בנוהל ראוי שמנגיש את המידע לציבור באופן פשוט למדי. כל הדוחות נכתבים גם בתבנית זהה, וכוללים טבלאות המקלות על הקורא להבחין במהירות מה רמת המוסד הגריאטרי שבו הוא מתעניין.

אך פרסום הדוחות והנגשתם באופן פסיבי אינה מספקת במקרים כמו זה של בית האלה. ראוי יהיה אם ישקלו במשרד הבריאות להנהיג שכאשר מתגלים כשלים בהפעלת מוסד כלשהו - מדרגת חומרה מסוימת ומעלה - יפעל המשרד להנגשה אקטיבית של המידע בפני הציבור. האפשרויות לכך הן רבות ויכולות לכלול הודעה לעיתונות, קניית קישור ממומן להעלאת הדוח בתוצאות החיפוש בגוגל ועוד.

הנגשה אקטיבית, שיש בה אלמנט של הכלמה ("שיימינג") ממוסדת, תפעל גם כגורם מרתיע ועשויה למנוע הישנות מקרי הזנחה פושעת כמו זה שהתגלה בבית האלה.

דוח ביקורת רשמי של משרד הבריאות קובע כי החוסים במוסד הסיעודי-גריאטרי בית האלה שבבית שמש שוהים שם בתנאי זוהמה קיצוניים. "עם הכניסה למוסד, ריח חזק של שתן וריחות רעים נוספים עמדו באוויר". מטפלים במוסד אינם מחליפים כפפות בין מטופל למטופל, במחלקה סיעודית נמצאו מטופלים הסובלים מפטרת שנגרמה מהתנהלות לא הגיינית של המטפלים. רישיון המוסד הוגבל לשלושה חודשים ונאסרה קבלת מטופלים חדשים
▪ ▪ ▪
המוסד הסיעודי-גריאטרי 'בית האלה', הנמצא בבעלות חברה אמריקנית שמפעילה בארצות הברית רשת בתי אבות, מתואר באתרי אינטרנט רבים כמקום שבו יש אווירה פסטורלית, אשר מעניק יחס חם לדייריו הקשישים או תשושי הנפש. אולם דוח חמור וחריף ביותר של משרד הבריאות שפורסם לפני שבוע (19.5.16) ושנחשף כאן לראשונה מגלה מציאות שונה לחלוטין - הזנחה, זוהמה, ריח שתן חריף וסיכון לבריאות החוסים במוסד הגריאטרי.

"הבקרה הייתה בקרת פתע ונערכה בשעות הבקר המוקדמות במוסד (07:40). עם הכניסה למוסד, ריח חזק של שתן וריחות רעים נוספים עמדו באוויר שלא השתפרו לאורך כל שעות הבקרה. הזנחה ותחזוקה לקויה היו בכל", ציינו אנשי צוות הביקורת של משרד הבריאות בדוח שפרסמו.

צוות הבדיקה ערך סיור במוסד, שהוקם ב-1987 במבנה שיועד בתחילה לשמש כבית מלון ואשר מפעיל שלוש מחלקות ברישוי משרד הבריאות - שתי מחלקות סיעודיות ומחלקה לתשושי נפש - ומחלקה נוספת של תשושי נפש ברישוי משרד הרווחה, וגילה צפיפות ותחזוקה לקויה. "בחלק מחדרי המטופלים הצפיפות רבה, בשל עומס של ציוד. חלק מהקירות בחדרים עירומים ללא תמונות או איזשהם סממנים אישיים. בחלקם קיים ריח חזק של טחב". צוות הבדיקה ערך תצפית על שער הכניסה למוסד ומצא שהושאר פתוח במשך כעשר דקות באופן המסכן את תשושי הנפש המאושפזים בקומת הכניסה של הבניין בכך שייצאו עצמאית מן השער ללא השגחה.

עוד נמצא כי צוותי מטפלים ב-61 החוסים שמאושפזים במחלקות המוסד אינם מקפידים על טיפול אינטימי נאות במטופלים. בין היתר נמצא כי מטפלים אינם מקפידים על החלפת כפפות בין מטופל למטופל וכי באחת ממחלקות המוסד נמצא מספר גדול של חוסים הסובלים מפטרת הנגרמת מטיפול לא נאות. יתרה מזאת, אין להנהלת המוסד כל מידע על-אודות חיסונים שעברו המטפלים המועסקים במוסד או לא עברו. זאת, למרות דרישת משרד הבריאות ונהליו המחייבים את כל עובדי הסיעוד המטפלים בחוסים להתחסן מפני מחלות זיהומיות שעלולות לעבור למטופלים.

לא פחות חמור מכך הוא האופן המבזה שבו מטפלים בחוסים הסיעודיים ותשושי הנפש הנמצאים בבית האלה. "ביום הבקרה נמצאה מטופלת שהוצאה מהמקלחת כשהיא עירומה ורטובה ועליה מונחת מגבת ומטפלים מפשיטים מטופלת אחרת בחדר מבלי לשמור על פרטיותן במהלך הטיפול", נכתב בדוח.

צוות הבדיקה מצא עוד כי בין ארוחת הבוקר לארוחת הערב במוסד הסיעודי היו לא פחות מ-13 שעות ושהנהלת המוסד לא שמרה על זמני הארוחות המתוכננות. "הפער בין ארוחת ערב לארוחת בוקר שלמחרת גדול מ-13 שעות כך שנוצר צום לילה ארוך ומרווחי הזמן בין הארוחת במהלך היום קטנים. כל זאת, עלול להוביל לפגיעה בצריכת המזון של המטופלים", לשון הדוח. גם כמויות האוכל שניתנו לחוסים בארוחות נמצאו לא מספקות ולולא התערבות הבקרית, אשת משרד הבריאות, לא היה נעשה לכאורה דבר. "בארוחת בוקר כמות הביצה הטחונה, רסק העגבניות והדייסה לא הספיקו לכל המטופלים. רק לאחר הערת הבקרית הביאו מנות נוספות", נכתב בדוח.

מן ההערות שרשם צוות הבדיקה בדוח עולה גם כי המטפלים במוסד נוהגים לתת לכלל המטופלים, באופן גורף, תוספת חלבון - מבלי שנבחן הצורך האישי של כל אחד מן המטופלים בכך. עוד נמצא כי חלק גדול מן הנהלים של תפעול מוסד סיעודי היו חסרים, חלקם היו לא עדכניים וחלקם מנוגדים להנחיות משרד הבריאות. כך, למשל, נמצא נוהל מוסדי להזנה במזרק, המתיר למטפל להאכיל חוסה באמצעות מזרק למרות שפרוצדורה זו נאסרה על-ידי משרד הבריאות ולמרות שכבר בבקרה קודמת שנערכה בבית האלה קיבל המוסד הערה בנושא.

טבלת תוצאות ביקורת  - זוהמה, זיהומים והזנחה במוסד הסיעודי בית האלה מאגודת אשל ג'וינט
טבלת תוצאות ביקורת  - זוהמה, זיהומים והזנחה במוסד הסיעודי בית האלה מאגודת אשל ג'וינט

תרופות שפג תוקפן לא נזרקו


גם בביקורת פתע נוספת שנערכה במוסד, ב-4 במאי 2016, ושבחנה את אגף הרוקחות של בית האלה, נמצאו ליקויים חמורים. בין היתר נמצאו תרופות רבות שפג תוקפן ותרופות אחרות שהועברו מכלי לכלי ללא רישום תאריך, תוך התעלמות מן ההנחיה שלפיה במקרה כזה פג תוקפה של התרופה בתוך שבוע. עוד נמצאה אי-הקפדה על טמפרטורה מתאימה לשמירת תרופות וחוסר ידע של האחות במחלקה ביחס לטמפרטורה הרצויה לשמירת התרופות. תחום זה הוא גם התחום שבו קיבלה הנהלת המוסד את הציון הנמוך ביותר - נכשל - בסיכום הביקורת.

שלושה חודשים לתיקון הליקויים


ממשרד הבריאות נמסר ל-News1 כי משרד הבריאות החל בתהליך הוראה להפסקת האשפוז במוסד וקיצור הרישוי של המוסד לשלושה חודשים. משמעות 'הפסקת אשפוז' היא הוראה להפסקת קבלת חולים חדשים, מכל סוג שהוא, למוסד, למשך תקופה מסוימת. הפסקת אשפוז מבוצעת על-פי ממצאי הבקרה, בהתאם לנוהל האגף לגריאטריה במשרד הבריאות, כאשר הצוות חושב שניתן לבצע שיפורים משמעותיים בממצאים.

הנוהל קובע במקביל כי הרישוי למוסד יוגבל למשך אותה תקופה לגביה נקבעה הפסקת האשפוז, במקרה הנוכחי - 3 חודשים. מטרת הפסקת האשפוז היא הפניית התשומות הטיפוליות למספר מטופלים קטן יותר והגבלת הרישוי מטרתה לאפשר למוסד לתקן את הליקויים בפרק זמן קצר ואם לא יעשה זאת - ייסגר.

משרד הבריאות ציין כי הוא מפקח באופן הדוק על פעילות תיקון הליקויים ואחרי אופי הטיפול בחוסים במוסד, במשך פרק הזמן שניתן להנהלת המוסד. עוד ציינו במשרד כי העיכוב במשלוח מכתב הפסקת האישפוז - מתאריך בדיקת הפתע (19.4.16) ועד שלשום (יום ג', 24.5.16) - נעשה בשל הצורך לקבל את תגובת הנהלת המוסד, שבראשו עומד המנכ"ל יוסף רימל, ואת הסתייגויותיה מן הממצאים. עם זאת, העירו כי מייד לאחר הבדיקה נאסר בעל פה על הנהלת המוסד לקבל חוסים נוספים וחדשים לטיפול.

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים