משרד הרווחה טייח מוות 18 פועלים שנהרגו באתרי בניה בשנת 2016

משרד הרווחה מטייח עובדים שנהרגו במהלך עבודתם
משרד הרווחה טייח מוות עובדים שנהרגו במהלך עבודתם
משרד הרווחה ציין כי 30 פועלים נהרגו ב-2016, אולם המספר עומד על 48. מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה: "הנתון לא משקף את המציאות הקטלנית בענף הבנייה". משרד העבודה והרווחה: "מדובר בהרוגים מאירועי לב ותאונות אחרות, ששהו במתחם העבודה באותה עת"

לאן משרד הרווחה והעבודה העלים 18 פועלים שנהרגו באתרי בנייה? ,   דנה ירקצי , יום שני, 06 במרץ 2017,


משרד הרווחה והעבודה התייחס בספר תכניות העבודה של משרדי הממשלה שפורסם אתמול (ראשון) לתחום ההרוגים בתאונות בענף הבניין – אך טען כי בשנה החולפת נהרגו 30 בני אדם, בעוד בפועל, נהרגו 48. הספר כולל את תכניות העבודה השנתיות והיעדים של המשרדים, ובמשרד העבודה והרווחה בלטו שלושה נושאים עיקריים: מעונות היום, ההרוגים בתאונות בענף הבניין ושיעור התעסוקה של גברים חרדים.
לא ברור מדוע הפחית המשרד במספר ההרוגים בענף, ובאותה נשימה הציב לעצמו לרדת בחמישה הרוגים מדי שנה, כך שבשנת 2017 צופים 25 הרוגים ובשנה לאחר מכן 20 הרוגים – כשהוא לא נוקב את מספר ההרוגים המדויק נכון לשנה החולפת. בינתיים, בשנת 2017 נהרגו שמונה בני אדם בענף הבניין.
במסגרת יעדי המשרד, עומד קידום הבטיחות והבריאות התעסוקתית בענפים עתירי סיכון. בין היתר, הציבו במשרד את אישור הצו להגברת האכיפה בבטיחות בעבודה והקמת מערך לטיפול בעיצומים כספיים; אכיפה מוגברת של נושאי בטיחות באתרי בנייה; קידום בריאות עובדים החשופים לגורמי סיכון כימיים במפעלים וביצוע הכשרות ייעודיות למנהלי עבודה בבנייה.





"בישראל נופלים מנופים ונהרגים פועלים פי שבעה מהממוצע בבריטניה" 

במשרד העבודה מדווחים כי מספר צווי הבטיחות שהוטלו על ידי מנהל הבטיחות עומד על 1,550, והיעד לשנת 2017 הוא 800 ו-1,700 צווים, שיחולקו במחצית כל שנה. על פי תכנית העבודה, ב-2016 הוכשרו 1,260 עובדים, וב-2017 צפויים במחצית כל שנה 1,250 ו-2,500 הכשרות של מנהלי עבודה.
"ב-1 בינואר האחרון נפטר מפצעיו ארכאן אבו הנייה, בן 27, שנפצע ב-26 בדצמבר, לאחר שנפל מסולם באתר בנייה בפתח תקווה. בכך עלה מניין ההרוגים בשנת 2016 ל-48", אמר ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה וממובילי המאבק בתאונות עבודה. "מדובר בנתון שגוי בלשון המעטה, שאיננו משקף את המציאות הקטלנית בענף הבנייה בישראל ונועד להציג מצג שווא בפני הציבור ובפני גורמי חוץ ובהם הנהלת OECD. רק לפני שבוע ההנהלה שלחה נציגים לארץ כדי לבחון מדוע בישראל נופלים מנופים ונהרגים פועלי בניין כפול מהממוצע במדינות ה-OECD ופי שבעה מזה של בריטניה.
"אנו, הארגונים החברתיים, עוקבים באופן וולונטרי אחרי תאונות העבודה וההרוגים בענף הבנייה בישראל כולל מעקב אחרי הפצועים בבתי החולים, שלעתים אף מתים בדממה שבועות אחרי שאושפזו. בשנת 2016 לא הצלחנו להציל את פועלי הבניין שצנחו אל מותם מבנייני היוקרה, אך דאגנו שלא ימותו בדממה ופעלנו לתיעוד שמותיהם ותיעוד שמות הקבלנים שאצלם מצאו הפועלים את מותם. תאונות העבודה אינן גזרות גורל ולמעשה המדינה הפקירה את פועלי הבניין השקופים שקולם לא נשמע".

48 עובדים נהרגו באתרי בנייה ב- 2016


 בן שמעון מציע כמה הצעות לטיפול בתאונות העבודה, ובהן "הטלת אחריות פלילית על מנהלי חברות ונושאי משרה בתאגיד, הוספת מפקחים, הטלת סנקציות כספיות על מפרי חוק ושלילת רישיונות של קבלנים שמפרים את החוק באופן סדרתי".
ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "לצד היותו של מנהל הבטיחות הרגולטור המרכזי לעניין בטיחות ובריאות העובדים, הרי שישנן תאונות החורגות מתחום סמכותו. כך למשל, במהלך שנת 2016, נפטרו עובדים כתוצאה מאירועים לבביים, קריסת מבנה ותאונות דרכים בשטח מקום העבודה. מאחר שקרו במהלך העבודה, קיימת חשיבות ציבורית במנייתם עם כלל מקרי המוות במקום העבודה אולם מדובר במקרים מצערים שאינם נכללים במישרין תחת מוטת השליטה והאחריות של המנהל, אלא תחת רגולטורים אחרים הרלוונטיים לבטיחות מבנים, בטיחות תעבורתית וכדומה.
"באשר ליעד של מספר ההרוגים לשנת העבודה 2017, הרי שהוא מבוסס על צפי הכולל ממוצע רב שנתי של הרוגים משנים קודמות וצפי לירידה של כ-20% בשנה הנוכחית, הודות לכניסתם של מכפילי כוח למערך האכיפה של המנהל לרבות עיצומים כספיים, שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ועוד".

לאן משרד הרווחה והעבודה העלים 18 פועלים שנהרגו באתרי בנייה? ,   דנה ירקצי , יום שני, 06 במרץ 2017,

אין תגובות:

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים

משרד הרווחה - דרכי רמיה לסחר בילדים